5
Mitos Minyak Enjin
Kita semua tahu bahawa
kereta kita memerlukan minyak enjin untuk beroperasi dengan lancar. Peranan
minyak enjin adalah untuk memastikan bahagian-bahagian yang bergerak enjin
dilincirkan, untuk melindungi mereka daripada kakisan karat, dan – dengan moden
tambahan minyak pencuci – untuk memastikan mereka bebas daripada lumpur dan
gunk enjin umum.
Tetapi kebanyakan
daripada kita juga tahu beberapa perkara mengenai minyak enjin yang tidak
benar-benar benar. Sebagai contoh, kita perlu sentiasa untuk menukar minyak
setiap 3,000 batu (4,828 kilometer), dan apabila warna minyak enjin anda mula
menjadi gelap, bermakna bahawa enjin bakal dipenuhi keladak yang berbahaya.
Sebenarnya, tidak.
Idea-idea ini adalah mitos dan di bawah ini kita akan membongkar tiap satu,
bersama dengan beberapa fakta minyak enjin yang kononnya benar.
1.”W” dalam minyak 10W-30 bermaksud
“weight/berat.”
Apabila anda membeli
minyak enjin, adalah penting untuk mengetahui kelikatan minyak . Makin kurang
kelikatan, lebih lancar ia bergerak melalui enjin anda dan melincirkan komponen
enjin yang bergerak. Minyak enjin terbaik mempunyai kelikatan yang tidak begitu
tinggi (yang hampir tidak mengalir) atau begitu rendah ( begitu cair sehingga
terkeluar daripada enjin seperti air).
Terdapat dua cara di
mana kelikatan minyak diukur : gred tunggal dan multi- gred. SAE 30 adalah
rating tipikal single-gred. Ini bermakna bahawa organisasi yang dipanggil
Persatuan Jurutera Automotif (SAE ) menjalankan minyak enjin melalui alat
standard seperti tiub dan masa dikira untuk mengukur berapa lama (dalam saat)
untuk mengalir dari satu hujung ke hujung yang lain. Penarafan kelikatan adalah
bilangan saat digenapkan kepada yang puluhan terdekat. Oleh itu, minyak SAE 30
mengambil masa lebih kurang 30 saat untuk mengalir melalui tiub. Ini merupakan
rating kelikatan tunggal yang kadang-kadang dipanggil “berat ” minyak.
Malangnya , perubahan
kelikatan minyak dengan suhu dan rating kelikatan tunggal hanya mewakili aliran
minyak apabila ia panas. Bagaimana jika anda perlu untuk menghidupkan kereta
anda pada pagi musim sejuk? Minyak akan mengalir lebih perlahan-lahan , jadi
Kedudukan kelikatan sejuk adalah juga penting . Satu rating multi-gred memberi
anda kedua-dua kelikatan panas dan sejuk. Bagi minyak 10W- 30, rating 30 adalah
sama seperti kelikatan SAE 30 bagi minyak panas, tetapi 10W adalah rating
kelikatan untuk minyak sejuk, menurut satu sistem penarafan standard yang
dibangunkan oleh SAE untuk kegunaan minyak musim sejuk.
Disebabkan itu, “W”
bermaksud: Winter, musim sejuk.
2.Apabila minyak enjin bertukar gelap, ia
adalah kotor dan perlu ditukar.
Jika anda seorang yang
teliti tentang penjagaan kereta, anda mungkin bimbang dari semasa ke semasa
bahawa minyak anda telah kotor dan akan menyebabkan keladak untuk mengenap
(berkumpul di bahagian bawah) di dalam enjin anda. Jadi, anda tentu akan
memeriksa batang celup untuk memeriksa warna minyak di hujungnya. Apabila ia
menjadi gelap, anda mungkin akan fikir ia terlalu kotor untuk digunakan dan
perlu ditukar, bukan?
Salah. Malah, apa yang
sebaliknya adalah benar. Jika anda menggunakan minyak enjin pencuci (dan minyak
enjin yang paling moden mempunyai tambahan pencuci ), minyak itu sebenarnya
sedang bekerja dengan cara ia sepatutnya ia bekerja, menyebarkan zarah kecil
yang membendung keladak pada enjin di dalam minyak itu sendiri supaya keladak
tidak terbina. Itulah sebabnya minyak kelihatan gelap, tetapi ini sama sekali
tidak menghalang minyak daripada melaksanakan fungsi-fungsi biasa iaitu
melincir dan melindungi permukaan logam dalam enjin.
Kesimpulannya, masa
untuk tukaran minyak enjin hanya ditentukan oleh masa yang ditetapkan oleh
syarikat pengeluar kereta anda, dan bukannya warna minyak enjin itu sendiri.
3.Anda perlu menukar minyak anda setiap 3,000
batu, tidak kira apa yang yang terkandung dalam manual.
Pada suatu masa
dahulu, hampir setiap pengeluar kereta mengesyorkan bahawa minyak enjin perlu
ditukar setiap 3,000 batu (4,828 kilometer). Jika masih menggunakan minyak
lama, enjin akan mula dipenuhi keladak, yang bukan sahaja akan menjejaskan
prestasi tetapi akan meletakkan komponen bergerak pada risiko kerosakan yang
tinggi.
Itu tidak benar.
Minyak detergen moden, kelikatan minyak yang lebih baik dan kejuruteraan auto
lebih baik secara umum kini membenarkan kereta untuk pergi kira-kira 7,500 batu
(12.070 kilometer) sebelum minyak enjin perlu ditukar. Terdapat Laporan
Pengguna yang membuktikan ia hanyalah mitos palsu, yang menyatakan bahawa
melainkan jika anda memandu kereta anda dalam keadaan yang luar biasa sukar,
terutamanya jika anda sentiasa memandu dan berhenti (dalam kesesakan lalu
lintas), berjalan sejauh 7,500 batu (12.070 kilometer) sepatutnya tidak
akan merosakkan enjin anda apa jua sekali pun keadaannya.
4.Additive minyak enjin akan meningkatkan
prestasi enjin anda.
Ini adalah benar –
tetapi dikatakan bahawa “additive” telah pun ditambah sebelum anda membeli
minyak. Mana-mana jenama yang terkenal minyak enjin akan datang dengan additive
yang meningkatkan indeks kelikatan – julat suhu di mana ia mengalir dengan baik
melalui enjin – dan yang memberikan sifat-sifat bahan pencuci yang menjaga
enjin anda bebas daripada keladak, karat untuk mengelakkan kakisan dan
bahan kimia untuk melindungi permukaan logam dalam enjin.
Dengan semua ini
additive yang sudah pun ada dalam minyak, menambah additive tambaham dalam
minyak sebenarnya boleh mencairkan apa yang sudah ada dan mengurangkan
keberkesanan minyak. Semak manual kereta anda untuk melihat jika ia mempunyai
apa-apa keperluan tambahan khas.
5.Minyak enjin sintetik boleh menyebabkan
kebocoran minyak.
Kembali pada tahun
1970-an , apabila minyak enjin sintetik (minyak yang tidak berdasarkan
petroleum tetapi stok berasaskan bahan kimia seperti polyalphaolefins )
mula-mula menjadi popular, tetapi tidak sentiasa berfungsi dengan baik dengan
gasket dalam enjin kereta. Ia boleh menyebabkan gasket mengecut (dengan cara
yang minyak berasaskan petroleum tidak), menyebabkan kebocoran minyak misteri
yang akan muncul di ruang letak kereta anda. Sesetengah orang masih takut
bahawa minyak sintetik akan menyebabkan kebocoran, lalu menyebabkan mereka
terus menggunakan minyak berasaskan petroleum.
Pengeluar minyak lama
dahulu telah belajar untuk menghasilkan minyak sintetik supaya pengecutan seal
dan gasket tidak berlaku.
Bagaimana? Diharap
nukilan ini sedikit sebanyak membantu anda.
Credit: http://www.arenakereta.com/